E-kaubandus

E-kaubanduse ajalugu

E-kaubanduse täielikuks mõistmiseks heidame pilgu selle ajaloole, kasvule ja mõjule ärimaailmas. Arutame ka mõningaid e-kaubanduse eeliseid ja puudusi ning tulevikuprognoose.

 

E-kaubanduse tüübid

 

Üldiselt on kuus peamist e-kaubanduse mudelit, mille alusel ettevõtteid saab liigitada:

 

B2C.

B2B.

C2C.

C2B.

B2A.

C2A.

 

Vaatame igat tüüpi elektroonilist kaubandust veidi üksikasjalikumalt.

 

1. Ettevõttelt tarbijale ehk Business-to-Consumer (B2C)

 

B2C pood hõlmab tehinguid ettevõtte ja tarbija vahel. B2C on e-kaubanduse kontekstis üks populaarsemaid müügimudeleid. Näiteks kui ostate kingi Interneti-jaemüüjalt, on tegemist ettevõtte ja tarbija vahelise tehinguga.

 

2. Ettevõttelt ettevõttele ehk Business-to-Business (B2B)

 

Erinevalt B2C-st hõlmab B2B-pood müüki ettevõtete, näiteks tootja ja hulgi- või jaemüüja vahel. B2B ei ole tarbijale suunatud ja toimub ainult ettevõtete vahel.

Ettevõtetevaheline müük keskendub sageli toorainetele või toodetele, mis enne klientidele müümist ümber pakitakse.

 

3. Tarbijalt tarbijale ehk Consumer-to-Consumer (C2C)

 

C2C on üks varasemaid e-kaubanduse vorme. Klientidelt kliendile on seotud toodete või teenuste müük klientide vahel. See hõlmab C2C müügisuhteid, nagu näiteks eBays või Amazonis nähtud.

 

4. Tarbijalt ettevõttele ehk Consumer-to-Business (C2B)

 

C2B muudab traditsioonilise e-kaubanduse mudeli ümber, mis tähendab, et üksiktarbijad teevad oma tooted või teenused äriostjatele kättesaadavaks.

Näiteks iStockPhoto ärimudel, mille puhul on laofotod saadaval veebis ostmiseks otse erinevatelt fotograafidelt.

 

5. Ettevõttelt haldusele ehk Business-to-Administration (B2A)

 

B2A hõlmab veebipõhiste ettevõtete ja haldusasutuste vahelisi tehinguid. Näiteks võib tuua juriidiliste dokumentide, sotsiaalkindlustuse jms tooted ja teenused.

 

6. Tarbijalt haldusele ehk Consumer-to-Administration (C2A)

 

C2A on sarnane B2A-ga, kuid tarbijad müüvad veebipõhiseid tooteid või teenuseid administratsioonile. C2A võib hõlmata veebipõhist haridusalast nõustamist, veebipõhist maksude ettevalmistamist jne.

B2A ja C2A on keskendunud valitsuse tõhususe suurendamisele infotehnoloogia toel.

 

E-kaubanduse ajalugu

 

E-kaubandus võeti kasutusele umbes 40 aastat tagasi selle kõige varasemal kujul.

Sellest ajast peale on elektrooniline kaubandus ehk e-kaubandus aidanud lugematul arvul ettevõtetel kasvada tänu uutele tehnoloogiatele, Interneti-ühenduse täiustamisele, makselüüsidega lisaturvalisusele ning tarbijate ja ettevõtete laialdasele kasutuselevõtule.

 

E-kaubanduse ajaskaala

 

1969: CompuServe asutatakse.

Elektrotehnika üliõpilaste dr. John R. Goltzi ja Jeffrey Wilkinsi asutatud CompuServe’i varajane tehnoloogia ehitati sissehelistamisühendust kasutades.

 

  1. aastatel tutvustas CompuServe avalikkusele mõningaid varasemaid e-posti ja internetiühenduse vorme ning domineeris 1990. aastate keskpaigani e-kaubanduse maastikul.

 

1979: Michael Aldrich leiutab elektroonilise ostlemise.

Inglise leiutaja Michael Aldrich tutvustas elektroonilist ostlemist, ühendades ümberehitatud teleri telefoniliini kaudu tehinguid töötleva arvutiga.

See võimaldas suletud infosüsteeme avada ja jagada väliste osapoolte poolt turvaliseks andmeedastuseks – ning tehnoloogiast sai moodsa e-kaubanduse alus.

 

1982: Bostoni arvutibörs käivitub.

Kui Boston Computer Exchange käivitus, oli see maailma esimene e-kaubanduse ettevõte.

Selle põhiülesanne oli toimida veebipühise plavormina inimestele, kes soovisid müüa ja osta kasutatud arvuteid.

 

1992: Book Stacks Unlimited käivitab esimese veebipõhise raamatupoe.

Charles M. Stack tutvustas Book Stacks Unlimiteti kui veebipõhist raamatupoodi. Algselt kasutas ettevõte sissehelistamisega teadetetahvli vormingut. 1994. aastal läks sait aga üle internetti ja tegutses domeenilt Books.com.

 

1994: Netscape Navigator käivitub veebibrauserina.

Marc Andreessen ja Jim Clark lõid Netscape Navigatori veebisirvimisvahendina kasutamiseks. 1990ndatel sai Netscape Navigator Windowsi platvormi peamiseks veebibrauseriks, olles eellaseks sellistele hiiglastele nagu Google.

 

1995: Amazon käivitub.

Jeff Bezos tutvustas Amazoni peamiselt raamatute e-kaubanduse platvormina.

 

1998: PayPal käivitatakse e-kaubanduse maksesüsteemina.

Algselt asutajate Max Levhini, Peter Thieli, Like Noseki ja Ken Howery poolt nimega Confinity tutvustatud PayPal ilmus e-kaubanduse laval rahaülekande tööriistana.

Aastal 2000 ühines see Elon Muski internetipangandusega ning alustas oma kuulsuse ja populaarsuse tõusu.

 

1999: Alibaba käivitub.

 

Alibaba Online käivitati veebituruna, mille rahastamiseks oli üle 25 miljoni dollari. 2001. aastaks oli ettevõte kasumlik. Sellest sai hiigelsuur B2B, C2C ja B2C platvorm, mida tänapäeval laialdaselt kasutatakse.

 

2000: Google tutvustab Google AdWordsi veebireklaami tööriistana.

Google Adwords võeti kasutusele viisina, kuidas e-kaubandusettevõtted saaksid end Google’i otsingut kasutavatele inimestele reklaamida.

Lühitekstireklaamide koopiate ja kuvatavate URL-ide abil hakkasid veebimüüjad tööriista kasutama klikipõhise reklaami (PPC) kontekstis. 

 

2004: Shopify käivitub.

Pärast lumelauavarustuse veebipoe avamist käivitasid Tobias Lütke ja Scott Lake Shopify. See on e-kaubanduse platvorm veebipoodidele.

 

2005: Amazon tutvustab Amazon Prime’i liikmesust.

Amazon tõi turule Amazon Prime’i, et kliendid saaksid kindla aastatasu eest tasuta kahepäevase kohaletoimetamise.

Liikmelisus hõlmab ka muid hüvesid, nagu ühepäevane allahindlus ja juurdepääs voogedastusteenustele, nagu Amazon Video ja ainult liikmetele mõeldud sündmustele, nagu “Prime Day”.

See strateegiline samm aitas suurendada klientide lojaalsust ja stimuleerida korduvaid oste. Tänapäeval on veebitarbijate kõige levinumad soovid tasuta ja kiire kohaletoimetamine.

 

2005: Etsy käivitub.

Etsy käivitas e-kaubanduse platvormi, mis võimaldab käsitöölistel ja väiksematel väga spetsiifiliste kaubagruppide müüjatel müüa tooteid (sh digitaalseid tooteid) veebituru kaudu. See tegi võimalikuks hiiglasliku käsitöötegijate kogukonna võrgu – laiendades nende ulatust ööpäevaringselt ostva vaatajaskonnani üle terve maailma.

 

 

2011: Google Wallet-it tutvustati digitaalse makseviisina.

Google Wallet-it tutvustati makseteenusena, mis võimaldas inimestel mobiilseadmest või lauaarvutist raha saata ja sealt vastu võtta.

Ühendades digitaalse rahakoti deebetkaardi või pangakontoga, saavad kasutajad nende seadmete kaudu toodete või teenuste eest tasuda.

Tänaseks on Google Wallet liitunud Android Payga, mida tuntakse nüüd Google Pay nime all.

 

2011: Facebook toob varajase reklaami vormina välja sponsoreeritud lood.

Facebooki varased reklaamivõimalused pakuti ärikontode omanikele sponsoreeritud lugude kaudu. Nende tasuliste kampaaniatega võivad e-kaubandusega tegelevad ettevõtted jõuda kindla sihtrühmani ja pääseda erinevate sihtrühmade uudistevoogudesse.

 

2011: Stripe tuleb turule.

Stripe on maksete töötlemise ettevõte, mis ehitati  originaalis peamiselt arendajatele. Selle asutasid John ja Patrick Collison.

 

2012: ShopRoller e-poodide platvorm on sündinud

ShopRolleri e-poodide platvorm sündis 2012. aastal ambitsioonikate eestlaste IT-meeskonda, kes on e-poodidega tegelenud juba aastast 2000. ShopRollerile on oma äri ehitanud juba üle 600+ ettevõtte.

 

2014: Apple Pay võeti kasutusele mobiilimakseviisina.

Kuna veebiostlejad hakkasid oma mobiilseadmeid sagedamini kasutama, võttis Apple kasutusele Apple Pay, mis võimaldas kasutajatel maksta toodete või teenuste eest Apple’i seadmega.

 

2014: Jet.com käivitub.

Jet.com-i asutas ettevõtja Marc Lore (kes müüs oma eelmise ettevõtte Diapers.com Amazon.com-ile) koos Mike Hanrahani ja Nate Faustiga.

Ettevõte konkureerib Costco ja Sam’s Clubiga, teenindades inimesi, kes otsivad pikemate tarneaegade ja hulgitellimuste jaoks madalaimat võimalikku hinda.

 

2017: Tutvustatakse Shoppable Instagrami.

Instagram Shopping käivitati koos e-kaubanduse partneri BigCommerce-iga. Sellest ajast alates on teenus laienenud täiendavatele e-kaubanduse platvormidele ja võimaldab Instagrami kasutajatel kiirelt soovitud üksusel klõpsates minna ostmiseks soovitud toote tootelehele.

 

2017: Küberesmaspäeva müük ületab 6,5 miljardit dollarit.

E-kaubandus püstitas uue rekordi, kui veebimüük ületas küberesmaspäeval 6,5 miljardit dollarit, mis oli 17% rohkem kui eelneval aastal.

 

2020: COVID-19 soodustab e-kaubanduse kasvu.

COVID-19 puhangud kogu maailmas tõstsid tarbijad veebis enneolematule tasemele. 2020. aasta maiks jõudsid e-kaubanduse tehingud 82,5 miljardi dollarini, mis on 77% rohkem kui 2019. aastal. Traditsioonilist aasta-aastast kasvu oleks selle arvuni jõudmiseks kulunud neli kuni kuus aastat.

 

Tarbijad on liikunud veebi, et sooritada tavapäraselt füüsilistest poodidest tehtud oste, ostes näiteks toiduaineid ja majapidamistarbeid, rõivaid ja meelelahutust.

 

 

E-kaubanduse eelised

 

E-kaubandusel on palju erinevaid eeliseid – alates kiiremast ostmisest kuni võimaluseni jõuda ööpäevaringselt suurte sihtgruppideni.

Vaatame üksikasjalikult mõningaid parimaid hüvesid, mida see pakub.

 

1. Kiirem ostmine 

 

Klientide jaoks teeb e-kaubandus võimalikuks ostlemise kõikjal ja igal ajal.

See tähendab, et ostjad saavad soovitud ja vajaminevad tooted kiiremini kätte, ilma et neid piiraks traditsioonilised tavakaupluste lahtiolekuajad.

 

2. Ettevõtted jõuavad hõlpsasti uute klientideni 

 

E-pood ei ole seotud ühe kindla geograafilise asukohaga – vaid on avatud ja saadaval kõigile klientidele, kes seda veebis külastavad.

Tänu sotsiaalmeedias reklaamimise ja e-posti turunduse lisahüvedele on brändidel võimalus luua ühendus tohutute asjakohaste vaatajaskondadega, kes on ostmiseks valmis.

 

3. Madalamad tegevuskulud

 

Ilma füüsilise kaupluse (ja töötajate) vajaduseta saavad e-kaubanduse jaemüüjad poode avada minimaalsete tegevuskuludega.

Müügi suurenedes saavad kaubamärgid hõlpsasti oma tegevust laiendada, ilma et nad peaksid tegema suuri kinnisvarainvesteeringuid või palkama suurt tööjõudu. See tähendab üldiselt kõrgemaid marginaale.

 

4. Isikupärastatud ostukogemused

 

Automatiseerimise ja rikkalike kliendiprofiilide abil on võimalik pakkuda oma e-kaubanduse kliendibaasile väga isikupärastatud veebikogemust.

Asjakohaste toodete esitlemine näiteks varasema ostukäitumise põhjal võib tuua kaasa suurema tellimuse keskmise väärtuse (AOV) ja tekitada ostjas tunde, et mõistate teda kui üksikisikut tõeliselt.

 

E-kaubanduse miinused

 

Kuigi kaasaegne e-pood on tänapäeval üha paindlikum, on sellel siiski omad puudused.

Siin on mõned e-kaubanduse jaemüügi miinused.

 

1. Piiratud suhtlus klientidega

 

Ilma näost näkku suhtlemiseta võib olla raskem mõista oma e-poe klientide soove, vajadusi ja muresid.

Nende andmete kogumiseks on endiselt viise (küsitlused, klienditoe suhtlus jne), kuid see nõuab natuke rohkem tööd kui igapäevane ostlejatega suhtlemine.

 

2. Tehnoloogia rikked võivad mõjutada müügivõimet

 

Kui su veebipoe leht on aeglane, katki või klientidele kättesaamatu, tähendab see, et selle kaudu ei ole võimalik müüki teha.

Saidikrahhid ja tehnoloogilised tõrked võivad kahjustada suhteid klientidega ja mõjutada negatiivselt e-poe kasumit.

 

3. Puudub võimalus tooteid testida ja näiteks selga proovida

 

Klientidele, kes soovivad tootega (eriti füüsiliste kaupade, nagu rõivad, kingad ja ilutooted) enne selle ostukorvi lisamist tutvuda, võib e-kaubanduse kogemus olla piirav. Õnneks on siin tulemas appi liitreaalsus ehk AR ning muud toodete lähedalt kogemise võimalused (heli, lõhn jmt).

 

 

 

Kokkuvõte

 

Oleme vaadanud kõiki e-kaubanduse valdkondi, sealhulgas selle erinevaid tüüpe, ajalugu, selle arengut aastate jooksul ning selle mõju tarbijatele ja äritegevusele.

E-kaubandusel plusse ja miinuseid, tulevikus on palju võimalusi suuremaks laienemiseks ja põnevateks arenguteks. On, mida oodata.

 

Loe veel:

Eesti e-kaubanduse statistika ja trendid 2020-2021

E-kaubandus ja e-poe avamine välismaal

E-kaubanduse ärimudelid

e-kaubanduse ajalugu ja areng (1)