TurundusE-kaubandus

E-kaubanduse areng viimastel aastatel – kosmiline hüpe

Nagu see nüüd kõigile selge on, saatis Covid-19 pandeemia kogu maailma e-kaubanduse kiiruspiiranguta kiirteele. Vaatame siin lähemalt, kuidas hetkel globaalse e-kaubanduse areng välja näeb. Ülemaailmne veebis ostlejate arv tõusis 2020-dal aastal tervelt  9,5% võrra, jõudes 3,4 miljardi inimeseni. Eeldatakse, et see trend jätkub iga-aastase kasvuga 10% võrra ning et 2021. aasta lõpuks on veebipoodide klientuuri arv kasvanud 3,8 miljardi inimeseni. Allikas.

Ülemaailmsed e-kaubanduse müüginumbrid ületasid 2020.-dal aastal neli triljonit USA dollarit, ning 2022-el aastal on tõus jätkunud viie triljoni dollarini, 2024-dal aastal aga kuue triljoni dollarini. 2020-dal aastal toimus 18% maailmas aset leidvast müügist just läbi e-kaubanduse. Eeldatakse, et 2024-dal aastal on see number kasvanud 21,8%-ni. Allikas

Ühendkuningriikides tõusis e-kaubandus 2020-dal aastal 36% – mis on alates 2007. aastast kõrgeim kasv üldse. USAs aga on e-kaubanduse kasv toimunud järjekindlalt, umbes 1% aastas. Siiski, 2020-dal aastal tõusis digitaalne kaubandus tervelt 33%, tuues 10-aastase kasvu vaid loetud nädalate jooksul. Allikas

L’Oréal’i endine CDO Lubomira Rochet ütles Financial Times-ile, et nad saavutasid “kaheksa nädalaga selle, mis muidu oleks võtnud kolm aastat aega”. Ettevõtte sai 20% oma käibest läbi bränditud veebilehtede või müügiplatvormide nagu Amazon. 

 

Andmed eMarketer poolt illustreerivad, millised riigid toodavad eeldatavalt suurimaid e-kaubanduse müüke ja kasvunumbreid aastal 2021. Allikas

e-kaubanduse kasv

MyKinsey.com

Kuigi UK nägi aastal 2020 rekordilisi e-kaubanduse müüginumbreid, siis ennustatakse seal aastal 2021 6,5%-list langust võrreldes 2020. aasta tulemustega. Põhjuseks on inimesed, kes pöörduvad tagasi füüsilistesse kauplustesse. Hiina jätkab oma e-kaubanduse juhipositsioonil ning ennustuseks on 21%-line kasv.

 

top 10 riiki e-kaubanduse läbimüügi poolest insiderintelligence com

 

Mis sellist e-kaubanduse kasvu põhjustavad

 

Tugevaim e-kaubanduse kasvu põhjustaja oli toidu- ja igapäevatarvete sisseostud läbi digikanalite. Pandeemia tõttu olid inimesed sunnitud viima oma igapäevased ostud läbi viima kodust väljumata, seetõttu kasvas toidukaupade müük e-kaubanduses kosmilistesse kõrgustesse.

2020. aasta detsembris ostis 8,5 miljonit UK majapidamist oma toiduained veebi kaudu, võrreldes 5,7 miljoniga aasta varem. Globaalsel skaalal eeldatakse,et veebipõhised toiduainete ja majapidamistarvete ostud kasvasid 2020-da aasta jooksul 53% võrra, ulatudes 89,22 miljardi USA dollarini. Allikas. Arvatakse, et 2021 aastal toimub kasv 5,2%, 93,83 miljardi dollarini. Allikas

Kantar teatab, et veebipõhine ostlemine katab nüüd 11,5% kogust toidukaupade sisseostude mahust, tuues 2020-dal aastal juurde rohkem uusi ostjaid, kui eelnevad viis aastat kokku. 

 

Nutitelefonide kasutus

 

Kui Covid-19 on veebis ostlemisele tugevalt kaasa aidanud, siis on nutitelefonide poolt pakutavad võimalused juba eelnevalt olnud tõsiseks võtmeteguriks. Selle suundumuse peamiseks tõukejõuks on mobiil-kõigepealt põhised e-kaubanduse turud. 2025-ks aastaks ennustatakse ülemaailmset mobiiltelefoni kaudu toime pandud käivet 270 miljardi USA dollari ulatuses. Selline kasv sai tugeva tõuke pandeemia ajal. 

Uuringud näitavad, et vaid 2020. aasta novembris ja detsembris tehti 60% külastusi ja 40% müüke läbi nutitelefonide. Mobiilil on olnud kliendikogemusele suur mõju ning see faktor nõuab tähelepanu ja kulutusi, eriti multikanalitega kaupmeeste puhul. 2021. aastal on e-kaupmehed kõige enam valmis investeerima mobiiliga tellimisse (49%) ha mobiiliäppidesse (40%).

 

Sotsiaalmeediaplatvormid hõlbustavad sotsiaalset kaubandust 

 

Kui sotsiaalmeediaplatvormid on jätkanud sotsiaalise kaubanduse toetamist, ja neid kanaleid nähaksegi sotsiaalse kaubanduse tulevikuna. Pandeemia tagajärjena tekkinud ökonoomse buumiga on sotsiaalne kaubandus veelgi kasvanud, olles juba eelnevalt nutitelefonide poolt käima tõmmatud. 

On ennustatud, et globaalse sotsiaalse kaubanduse turg kasvas 31,3% pandeemia tuules ning see jätkab kasvu ka 2021-l aastal. Tarbijad eeldavad järjest enam, et brändid on aktiivselt kohal ka sotsiaalmeediakanalites. Riikides nagu Hiina, mis on suurim e-kaubanduse turg, on sotsiaalne kaubandus tohutus kasvus. Seal on võtmeväljakutseks digitaalses kaubanduses on väga kõrged kulud, mis klientide hankimiseks vajalikud on.

 

Tarbijate käitumise muutused

 

Vaadates ette, tekib küsimus, et mis saab e-kaubandusega siis, kui pandeemia läbi saab. Siiski leitakse juba nüüd, et tarbijate uued harjumused on tulnud, et jääda. Shopify COO Harvey Finkelstein pakub artiklis Financial Times-ile, et “maailm, mis oleks eksisteerinud aastal 2030, sai tõmmatud aastasse 2020”.

 

Turu ümber kujunemine

 

Kui traditsiooniline kaubandus ja e-kaubandus olidki juba kokku koondumas, siis pandeemia kiirendas seda trendi. Poodide sulgemised üle Euroopa toimuvad rekordtasemel, sealhulgas tõmbavad oma kaupluste arvu koomale ka paljud tuntud, traditsiooniliselt füüsilised kaupluseketid. See  kõik on viinud paljud kaupmehed täielikult veebi üle. Mõned neist lõid sellega seoses oma kõige esimese e-poe üldse.

Pandeemia algusest alates on umber 46% UK tarbijatest ostnud läbi veebipoe vähemalt ühe toote, mida nad varasemalt vaid füüsilisest poest ostnud olid. Selline tarbijakäitumise muutus ja risk, et see jääbki nii, on paljude tuntud brändide jaoks murettekitav. Tervelt 32% tarbijatest ütleb, et nad järkavad pandeemia ajal tekkinud ostlemisharjumustega ka edaspidi. See number kasvab 40%-ni 45-54-aastaste inimeste seas.

65% tarbijatest ütlevad, et nad tõenäoliselt hakkavad kasutama digitaalseid ostukanaleid senisest veelgi enam ning 72% 16-24-aastastest eeldavad, et nad edaspidi hakkavad senisest enam raha veebis ostlemisel kulutama. 

YouGov uuring näitab, et riided ja ilutooted on liikumispiirangute algusest saati veebiostude mahult teisel kohal olnud, kohe peale toidu ja majapidamistarvete. Puhtalt digitaalne moebränd Boohoo nägi 40%-list käibe tõusu 2020-da aasta viimasel neljal kuul. Nii Boohoo kui ASOS on laienenud veelgi, kaasates oma tegevusse traditsioonilisi kaubandusbrände, küll aga mitte nende füüsilisi kaupluseid. Samal ajal kui need veebipõhised moebrändid imevad endasse tuntuimaid tänavarõivaste brände, on neil ka palju parem ligipääs täpsele andmestikule, mis toetav turu-uuringuid, tootedisaini ja klientidega suhtlemist.

Grupp, mis koosneb kuuest veebi-kaupmehest: ASOS, Boohoo, Gymshark, The Hut Group, Ocado Group ja AO World, on samuti  koondunud, et luua UK Digital Business Association, et digitaalset kaubandust uuele tasemele viia. Selle ühingu eesmärk on anda veebis kauplejatele sõnaõigust juurde ning toetab valitsuse ambitsiooni luua tehnoloogiapõhist majandust.

Sild füüsilise ja digitaalse kaubanduse vahel 

 

Kui pandeemia ajal proovisid paljud kaupmehed tuua mitmeid füüsilise poe ostukogemusi üle veebi, siis uurivad paljud neist nüüd seda, kuidas kliente tagasi füüsilistesse kauplustesse tooma hakata. 

Mis on omnikanal

Leidub jätkuvalt tõendeid selle kohta, et omnikanali ostlejad – kes regulaarselt ostavad nii e-poest kui füüsilisest kauplusest – kulutavad üldiselt rohkem raha. Andmed näitavad, et nad kulutavad umbes 15% rohkem iga ostu korral, võrreldes nendega, kes vaid ühte kanalit pidi ostlevad. Globaalselt on omnikanali kaubanduse mõju isegi kõrgem. Need, kes ostavad risti läbi mitme kanali, kulutavad 30% iga ostukorvi kohta.

Siin on võimalus nendel kaupmeestel, kes pakuvad positiivset omnikanali kogemust, et lojaalsust tõsta; nende kauplejate juures ostlejad kulutavad kaks korda rohkem, kui need kes vaid ühte kanalit kasutavad. 

Peamised kaalutlused omnikanal ja innovatiivsus

 

Kaupmehed peavad vaatama, kuidas täita auku füüsilise ja digitaalse kaubanduse vahel, et luua paremini ühendatud omnikanali kogemust. Paljude kaupmeeste jaoks tähendab see oma ettevõtte füüsilise kogemuse parendamist kaupluses ning samal ajal kaaluda hübriidsemat lähenemist nii füüsilisele kui digitaalsele keskkonnale.

Kate Wadley, Vice President ja Head of Consumer Products, Retail ja Distribution osakonnas Capgemini Invent’is pakub, et kaupmehed, kes panustavad omnikanalile, on need, kes situatsioonis enim võidavad. “Milline on veebipõhisest veebist väljapoole liikumise teekond ja milline on veebiväliste keskkondade roll sellel teekonnal tulevikus? Kuidas sa kindlustad, et kui kellelgi on su kaupluses suurepärane kogemus, et ta siiski ei lähe ja vii oma ostu läbi veebist või hoopis konkurendi e-poest?

Nende kahe vaheline link saab olema selle aasta suurimaks väljakutseks ja võimaluseks. Kõik füüsilised poed peavad oma eesmärgid läbi mõtlema ning kaaluma, mis on füüsilises poes ostmisel unikaalsem, kui oma ostu e-poes läbi viimisel.”

Ta jätkab: “ Capgemini on investeerinud ja läinud partnerlussuhtesse The Drum ja SharpEnd-iga, et avada me oma kaubandusleiutisena toimib kauplus nimega CornerShop Shorditch-is, kuna me usume kaupluste uude rolli ja ühendatud ostukogemused muutuvad niivõrd tähtsaks. See on koht, kus sa saad katsetada reaalsete klientidega innovatsioonilisi lahendusi nagu ühendatud riiulid (ja) personaliseerimine. Me salvestame füüsilise poe andmed ja lingime need veebis leiduva andmestikuga.”

 

Loe e-kaubanduse kohta veel:

 

Saatekulud e-kaubanduses – 4 strateegiat

E-kaubandus ja e-poe avamine välismaal

E-kaubanduse ärimudelid

Haarava veebilehe ja e-poe loomine

 

 

 

e-kaubanduse areng