Turundus

Mis on Private Label ehk omamärgitoode?

Wikipedia ütleb nii: Omamärgitoode (inglise private label) on ühe kaubandusketi eritellimusel valmistatud toode. See on toode, mis kannab ühe kindla poeketi kaubamärki ja mida müüakse selle märgiga ainult selles poeketis.

 

Lisame kohe juurde, et omamärgitooteid võivad tellida ja tellivadki ka keskmised ja väikesed poed, mitte vaid kaubandusketid. Private label ehk omamärgitooted on seega need, mis toodetakse eritellimuse baasil kolmanda osapoole juures ning mida tellija müüb oma brändingu alt. 

 

Edasimüüjana saad sa otsustada enda poolt tellitava omabränditoote kohta kõike – millest see koosneb, kuidas see pakitud on, millise näevad välja tootesildid – ning maksta selle tootmise eest ja saada kaup otse oma lattu saadetud. Sellega erineb private label kontsept tavapärasest teguviisist, kus kaupmehed ostavad teiste poolt bränditud tooteid sisse, et neid siis klientidele edasi müüa. 

 

Näiteks müüb Rimi Alma piima ja Põltsamaa mahla, aga samas ka oma kaubamärgi alt nii piima, konserve kui tomatikastet – need viimased ongo Rimi private label tooted. Samas on üsna tavaline ka, et näiteks väikesed lõngapoed lasevad toota oma soovidele vastavaid lõngasorte ning brändivad need oma kaubamärgiga.

 

Omamärgitoodete kategooriad

 

Peaaegu igas tootekategoorias leidub nii bränditud kui private label pakkumisi, muu hulgas: 

  • Hügieenitarbed
  • Joogid
  • Kosmeetika
  • Paberitooted
  • Kodupuhastusvahendid
  • Piimatooted
  • Käsitöötooted
  • Külmutatud tooted
  • Tehnika
  • Kodutekstiil

Kuigi private label tooteid leidub tunduvalt vähem, kui bränditud tooteid, on mõnede kategooriate puhul nende kasv tugevas tõusujoones, nagu näitab Nielsen Report

 

Private label toodete eelised

 

Leidub palju häid põhjuseid, miks ka sina võiksid oma e-poes pakkuda tooteid, mis on just sinu kaubamärgiga bränditud. Mõned suurimad omamärgitoodete eelised on järgmised:

 

  • Kontroll tootmisprotsessi üle – kolmanda osapoole tootjad töötavad just sinu soove järgides, pakkudes täielikku kontrolli toote koostise ja kvaliteedi üle.
  • Kontroll hinna üle – kuna sa saad ise tootmise üle otsustada, saad ka tegutseda selle nimel, et toote hind ja kasumlikkus oleksid paigas vastavalt sinu soovile. 
  • Kohandumise kiirus – väiksemad kaupmehed suudavad turu nõudmistele reageerida kiiresti ja panna private label kaubad tootmisesse niipea, kui selleks vajadus tekib. Suurtel ettevõtetel on kitsama valdkonna toodetega keerulisem ja kallim tegeleda ning seega väldivad nad sellega tegelemist.
  • Kontroll brändingu üle – private label toodetel leiduv bränding vastab kaupmehe poolt esitatud nõudmistele. 
  • Kontroll kasumlikkuse üle – kuna sa saad kontrollida tootmiskulusid ja hindasid, saad sa ka hoida oma private label toodete kasumlikkust sulle sobival tasemel.

 

Private label ohud

 

Private label toodete pakkumisega kaasneb vähe miinuseid seni, kui sul on kauba tootmise jaoks finantsid olemas. Peamisteks ohtudeks on järgmised: 

  • Sõltuvus tootjast – Kuna su kauba tootmine on kolmandast osapoolest tootja käes, on oluline teha koostööd väga hea reputatsiooniga pakkujatega. Vastasel juhul võid sa probleemide tekkimisel kaotada suuri summasid raha.
  • Kliendilojaalsuse üles ehitamine on keeruline – etableerunud brändidel on suur tuntusega kaasnev eelis ja nende tooteid saab osta ka outlettidest. Kuna sinu toodet saab osta vaid su enda poest ja e-poest, on klientide ligipääs su kaubale rohkem piiratud. Loomulikult võib piiratud kättesaadavus kujuneda ka eeliseks, andes klientidele põhjust pöörduda korduvalt tagasi ja just sinu kaupa osta. 

 

Kuigi omabränditooteid pakutakse tihtilugu madalama hinnaga kui samaväärseid bränditooted, leidub siiski ka just kõrgema hinnaga private label preemium tooteid, kõrgema hinnaskaalaga. 

 

Loe veel:

 

6 parimat uudiskirjaplatvormi aastal 2021

ShopRolleri e-poe platvorm ja selle eelised

Mis on  PPC (Pay-Per-Click reklaamid)?

Maksekeskus – kuidas seda e-poodi paigaldada

Mis on Private Label ehk omamärgitoode (1)